Veelgestelde vragen over telefoonabonnementen

Vragen over overstappen

Is nummerbehoud bij iedere provider gratis?

Alle telefoonproviders bieden nummerbehoud aan. Het behouden van je nummer is altijd gratis. De aansluitkosten die een provider rekent hangen normaliter niet af van het behouden van je nummer.

Om je nummer te kunnen behouden moet je nummerbehoud aanklikken tijdens het afsluiten van je nieuwe abonnement. Je nieuwe provider is dan verplicht om je oude abonnement op te zeggen zodat ze je telefoonnummer kunnen overzetten naar je nieuwe abonnement.

Je nummer wordt hierbij over gezet van je oude simkaart naar een nieuwe simkaart van je nieuwe provider. Je nieuwe provider zal aangeven wanneer dit precies gebeurt. Dit zal zijn op de dag dat je oude abonnement ophoudt en je nieuwe abonnement start. Op dat moment zul je je simkaart moeten omwisselen in je telefoon.

Wie zegt mijn oude abonnement op?

Wanneer je kiest voor nummerbehoud zal je nieuwe telefoonprovider je oude abonnement voor je opzeggen. Zonder nummerbehoud wordt je nieuwe abonnement niet gekoppeld aan je oude abonnement waardoor je zelf je oude abonnement moet opzeggen. Bij iedere mobiele provider werkt dit hetzelfde.

Als je zelf je abonnement gaat opzeggen nadat je contract verlopen is moet je rekening houden met een opzegtermijn van één maand. Indien je abonnement nog niet afgelopen is zal de opzegdatum de einddatum van je contract zijn. Je telefoonnummer wordt pas over gezet naar de nieuwe provider als je abonnement afgelopen is. Je kunt je abonnement ook voor de einddatum van je contract laten stopzetten maar dan moet je alsnog de abonnementskosten betalen met een eventuele boete.

Hoe lang duurt overstappen?

Een telefoon abonnement vergelijken en afsluiten kost minder dan een kwartier. Je kunt simpelweg deze stappen volgen om over te stappen naar een nieuwe provider. Het is verstandig om iedere keer aan het einde van je contract weer over te stappen omdat nieuwe abonnementen altijd goedkoper zijn dan oude abonnementen.

Vervolgens ontvang je je nieuwe telefoon in de meeste gevallen de volgende dag al. Je mag je nieuwe telefoon direct gebruiken met de simkaart van je oude provider.

Het overzetten van je telefoonnummer naar je nieuwe abonnement gebeurt aan het einde van je oude contract. Wanneer je oude contract al verlopen is kun je binnen een maand gebruik maken van je nieuwe abonnement. Je nieuwe provider zegt voor jou je oude contract op bij je oude provider.

Vragen over telefoons

Wat is de levensduur van een telefoon?
Door complexere technieken in smartphones gaan ze meestal minder lang mee dan telefoons van tien jaar geleden. Het verschilt per telefoon hoe lang deze mee hoort te gaan, gemiddeld gaan telefoons een kleine twee jaar mee. High-end telefoons gaan langer mee dan budget telefoons. Dit komt door het gebruik van duurzamere materialen zoals gorilla glas en aluminium behuizingen in high-end telefoons waardoor minder snel waterschade en stoot- / valschade ontstaat. Gorilla glas is veel steviger dan normaal glas waardoor het scherm vaker heel blijft als je je telefoon uit je handen laat vallen. Aluminium behuizingen gaan langer mee dan glazen of plastic behuizingen. Daarnaast is de accu meestal groter bij high-end smartphones waardoor een verminderde accuduur bij deze telefoons minder snel een probleem vormt dan bij budget telefoons.

De meeste telefoons zijn aan vervanging toe door:

  • Stoot- / valschade
  • Waterschade
  • Verminderde accuduur
  • Verlies / diefstal

Tips om de levensduur te verlengen

Je kunt de levensduur van je telefoon verlengen door:

  • Een hoesje om de telefoon
  • Screenprotector voor het scherm
  • App om telefoon terug te vinden
  • Je accu houdt het langer uit door:
    • Deze niet helemaal leeg te laten gaan
    • Je telefoon langzaam op te laden

Voornamelijk een stevig hoesje helpt enorm tegen het grootste risico van kapot gaan: stoot- / valschade. Het hoesje zal de impact bij een stoot of val verdelen over een groter oppervlakte waardoor minder snel schade ontstaat.

Met een GPS app kun je je telefoon eenvoudig terug vinden als je deze kwijt bent of als hij gestolen is. Je kunt dan met een andere telefoon via GPS je eigen telefoon lokaliseren. Hier zijn apps voor te installeren.

Kan ik mijn oude telefoon gebruiken met een nieuw abonnement?

Ja, je kunt je oude telefoon gebruiken met een nieuw abonnement. Je kunt een nieuw sim only abonnement nemen waarbij je de simkaart in je oude telefoon kunt plaatsen.

Dit kan ook wanneer je de oude telefoon met een ander abonnement gekocht hebt. Op deze manier kun je een nieuw abonnement nemen met een oude telefoon. Dit kan zelfs als je contract dat samenhangt met die oude telefoon nog niet verlopen is.

Wanneer is het verstandig een nieuwe telefoon te kiezen?

De nieuwste telefoons zijn tegenwoordig niet veel beter dan iets oudere telefoons waardoor je niet meer per se de nieuwste telefoon nodig hebt om alles te kunnen doen op je mobiel. De nieuwste telefoons zijn aanzienlijk duurder dan iets oudere modellen. Dit maakt het onaantrekkelijk om voor de nieuwste telefoon te kiezen.

Aan de andere kant gebruik je je telefoon waarschijnlijk zoveel dat het zonde is om niet iets meer te investeren in je telefoon zodat hij net iets sneller en mooier is. Verder gaat een nieuwe telefoon langer mee dan wanneer je een ouder model zou kiezen. Tenslotte hebben nieuwe telefoons de nieuwste functionaliteiten zoals een dubbele camera achter, een vingerprint reader en zijn ze water- en stofdicht.

Vragen over abonnementen

Hoeveel datalimiet heb ik nodig om onbezorgd te kunnen internetten?

Voor onbezorgd internetten is een databundel van 5 GB voldoende voor de meeste Nederlanders. Bij normaal verbruik kom je niet eenvoudig door een databundel van 5 GB databundel. Op het moment dat je veel filmpjes kijkt of muziek luistert via mobiel internet heb je kans om meer dan 5 GB aan data te verbruiken.

Nederlanders zijn steeds meer data gaan verbruiken en het ziet ernaar uit dat deze trend de komende jaren doorzet. Dit komt enerzijds doordat apps, websites en filmpjes meer data verbruiken. Anderszijds ligt de internetsnelheid hoger waardoor je in dezelfde tijd meer data kunt verbruiken.

Verder is het aantrekkelijker om meer gebruik te maken van mobiel internet wanneer het sneller is en van hogere kwaliteit is. Dit zijn punten om rekening mee te houden zodat je nieuwe abonnement over twee jaar ook nog groot genoeg is om onbezorgd te kunnen internetten.

Wat is 4G internet?

4G is de nieuwste techniek voor mobiel internet. 4G internet heeft een theoretische maximumsnelheid van 100 Mbit/s terwijl 3G internet theoretisch tot maximaal 14,4 Mbit/s gaat. In de praktijk is de snelheid van 4G tussen 10 en 20 Mbit/s terwijl de internetsnelheid van 3G in de praktijk tussen 100 Kbit/s en 5 Mbit/s is.

4G is niet het snelste internet van dit moment; na 4G is 4G+ gelanceerd. 4G+ combineerd tot drie 4G frequenties om een maximaal theoretische snelheid van 300 Mbit/s te behalen. In de praktijk is 4G+ internet zeker sneller dan 4G internet maar minder dan drie maal zo snel. Het snelste 4G+ internet dat nu beschikbaar is, zit in de abonnementen van T-mobile.

Voor 4G internet werd veel gebruik gemaakt van 3G internet en daarvoor van 2G. G in 4G staat voor “Generatie”. 4G is de 4e generatie techniek voor mobiele communicatie. 3G is de afgelopen tien jaar de standaard geweest voor mobiel internet en de meeste Nederlanders maken nog steeds gebruik van 3G internet. Niet alle telefoons zijn geschikt voor 4G internet. Als je gebruik wilt maken van 4G internet is het van belang om te kijken of je nieuwe telefoon deze techniek ondersteunt.

Aan 5G internet wordt ook gewerkt en wordt binnen enkele jaren gelanceerd. Dit zal nog veel sneller dan 4G internet.

Hoe kies ik tussen een sim only abonnement en een abonnement met telefoon?

Een abonnement met telefoon staat gelijk aan een sim only abonnement met een telefoon op afbetaling. De telefoon in het abonnement is meestal iets goedkoper dan wanneer je deze los zou kopen. Dit maakt een abonnement met telefoon goedkoper dan een sim only abonnement.

Telefoonproviders zijn sinds 1 januari 2017 verplicht om de prijs van de telefoon en het abonnement apart te vermelden wanneer je een abonnement met telefoon neemt. De prijs van het abonnement is altijd gelijk aan de prijs van hetzelfde sim only abonnement. Het verschil zit enkel in de telefoon. Je kunt er ook voor kiezen om een sim only abonnement te nemen en daarnaast een losse telefoon te kopen. In de meeste gevallen is deze laatste optie goedkoper.

Indien je nog een oude telefoon wilt gebruiken kun je beter kiezen voor een sim only abonnement in plaats van een abonnement met telefoon. Je kunt dan later alsnog een nieuwe telefoon los kopen wanneer je deze nodig hebt.

Het nemen van een telefoon in een abonnement wordt bij telefoons duurder dan € 250,- gezien als een lening door het BKR. Met deze lening wordt rekening gehouden bij het afsluiten van je hypotheek. Je kunt ongeveer 12 maal de aanschafwaarde van je telefoon minder lenen bij een abonnement met telefoon. Dus als je telefoon € 500,- kost kun je ongeveer € 6.000,- minder hypotheek nemen.